Lynx började som ett finskt varumärke vid namn Valmet Lynx och köptes upp av Bombardier 1992. Än idag sker tillverkningen av snöskotrar från Lynx i Rovaniemi, Finland, den största marknaden för snöskotrar av fabrikat Lynx är i de nordiska länderna och varumärket är även populärt i Ryssland. Snöskotrar från Lynx håller samma kvalitet som Ski-Doo då de båda tillhör Bombardier, dock är det många svenska snöskoterförare som föredrar Lynx då dessa skotrar är särskilt anpassade efter nordiska förhållanden. Är du bekant med snöskotrar vet du att det finns många olika typer av snöunderlag, då Lynx tillverkas i Finland vet du att den klarar av den mest krävande terräng du kan tänkas behöva både för att köra på eller utan spår i svensk natur och vildmark.
Kommer du ihåg TV-serien ”Pistvakt” minns du säkert att det var karaktären Jan-Eriks största dröm att äga en snöskoter från Lynx, något som vittnar om att detta även är en oerhört välkänd tillverkare av snöskotrar. Lynx är berömt för att ha introducerat en hel del innovationer till snöskoterindustrin. Bland annat är Lynx-skotrar de enda med Syncro som tillåter växling medan du är i farten. Har du tidigare kört Ski-Doo kommer du tycka om de senaste Lynx-modellerna då de är baserade på en uppdaterad Ski-Doo-plattform, chassi, sittutrymme och dynor är alltså liknande de Ski-Doo-förare är vana med. Det finns Lynx-modeller för alla ändamål och de går att köra både track och mountain. Den största skillnaden mellan de nya Lynx-modellerna och Ski-Doo är bland annat den innovativa PP-bakupphängningen, (Paili Piipola), det är just sådana tekniska specifikationer som gör Lynx till särskilt bra i svensk fjällmiljö.
Fördelar
- Kända för sina sportmodeller
- Särskilt anpassade efter nordiska förhållanden
Nackdelar
- Vissa modeller baserade på Ski-Doo har inte den bästa ergonomin